1. Inclusief webdesign

Een toegankelijke website is binnenkort niet langer een keuze, maar zelfs een vereiste. In juni 2025 worden namelijk de European Accessibility Act (EAA) ingevoerd, die weer gebaseerd is op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).

Dit houdt in dat jouw website bruikbaar moet zijn voor alle gebruikers. Denk aan neurodiverse bezoekers, mensen met visuele of motorische beperkingen en senioren. Oplossingen zijn bijvoorbeeld schaalbare lettergroottes, consistente navigatie en afbeeldingen voorzien van beschrijvende alt-teksten.

2. AI in webdesign

Je hebt vast al wat toffe filmpjes voorbij zien komen over de implementatie van AI voor webdesign. Het kan dus een goed hulpmiddel zijn om het designproces te versnellen. Zo hebben wij AI al ingezet om volledige websites te vertalen of chatbots toe te voegen aan een webshop.

Toch blijft het altijd belangrijk om te focussen op maatwerk. Dit maakt jouw platform niet alleen uniek, maar het zorgt er ook voor dat het beter aansluit op de wensen van jouw klanten.

3. Gepersonaliseerde klantbeleving

Het analyseren van gebruikersdata bevordert een gepersonaliseerde klantbeleving op je website. AI en machine learning maken dit steeds makkelijker, waardoor je slimmer en effectiever te werk kan gaan.

De combinatie van historische data en real-time interacties zorgt ervoor dat content, aanbevelingen en de gebruikersinterface  dynamisch kunnen worden aangepast aan de voorkeuren van de gebruiker. Dit biedt hogere conversiepercentages en meer loyaliteit doordat gebruikers precies vinden wat ze zoeken op het juiste moment.  

4. Dark mode

Wist je dat dark mode kan helpen met oogvermoeidheid? Steeds meer websites geven de optie om eenvoudig te schakelen tussen een light of dark mode. Zo spelen ze in op de comfortbehoeften van gebruikers. Bovendien verbruiken donkere pixels ook minder energie.

Naast deze functionele voordelen, kan dark mode ook bijdragen aan de visuele stijl en branding van je website. Op die manier creëer je een onderscheidende gebruikservaring die zowel in lichte als donkere omgeving werkt.

5. (Micro-)animaties

(Micro-)animaties stimuleren interactie of maken complexe informatie visueel begrijpelijker.  Een paar voorbeelden: een progressiebalk om het wachtproces inzichtelijk te maken, hover-effecten zoals een knop die van kleur verandert of een groen vinkje wanneer een formulier succesvol is ingevuld.

Deze animaties versterken de betrokkenheid van gebruikers, terwijl ze je website ook levendig en intuïtiever maken.

Kunnen wij je helpen met deze trends?

Speel nu in op de gebruikersbehoeften door deze trends toe te passen in jouw UX-webdesign. Ben je benieuwd hoe of welke trends er nog meer spelen? Wij helpen je graag verder, neem contact met ons op!