Wat betekent dit voor jou?
Vanaf maart 2024 worden er strengere regels van kracht vanuit Google met betrekking tot het verzamelen van gegevens voor advertenties en het opbouwen van doelgroepen. In principe zal het gebruik van consent mode verplicht worden gesteld voor bezoekers in de EEA (European Economic Area) om gebruik te kunnen blijven maken van zaken als gepersonaliseerde advertenties en remarketing. Met consent mode zal de dataverzameling minder specifiek zijn voor bezoekers die geen toestemming geven voor het plaatsen van cookies, terwijl momenteel vaak alle cookies standaard verzameld worden.
Het gebruik van consent mode is wenselijk, zowel voor naleving van de AVG als voor naleving van de aankomende verplichting vanuit Google. Het nadeel is wel dat de verzamelde gegevens minder compleet en specifiek zullen zijn voor gebruikers die geen toestemming hebben gegeven. Google zal echter gebruik maken van machine learning om gegevens van personen die geen cookies accepteren te modelleren, zodat er toch een zo volledig mogelijke schatting kan worden gemaakt van bijvoorbeeld conversiedata en remarketinglijsten.
Wat deze wijziging precies betekent voor het verzamelen van gegevens binnen Google Ads of Google Analytics is nog niet helemaal duidelijk. We willen je echter graag alvast op de hoogte stellen.
Ons advies is om contact op te nemen met je webontwikkelaar of online marketeer om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te behouden van conversiedata (vooral binnen Google Ads) en om te bespreken wat er nodig is om Consent Mode V2 in te stellen voor jullie website. Instructies over hoe je Consent Mode implementeert en upgrade naar V2 zijn te vinden op de developers.google pagina.
Daarnaast zal niet elke cookie-melding voldoen. Google werkt samen met zogenaamde CMP-partners. Om te voldoen aan Consent Mode V2 moet een cookie-melding van een van deze CMP-partners geïntegreerd worden op de website. Er zijn verschillende oplossingen, maar wij raden aan om gebruik te maken van Cookiebot.
Dit is nu een wijziging die Google doorvoert, maar op internet gaan de speculaties rond dat ook andere partijen vergelijkbare veranderingen zullen doorvoeren. Het is dus verstandig om hier alvast op voor te bereiden. Als je vragen hebt over dit onderwerp, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
AVG compliance
Naast de komst van Google Consent Mode V2 is het natuurlijk sowieso van belang om AVG-compliant te zijn en daarbij heb je in onze wel een goede cookie-oplossing nodig. Webworx helpt je met het implementeren van een goede cookie-oplossing zoals Cookiebot.